5. juni 2013

ROTARY YOUTH EXCHANGE PROGRAM

Jeg følte, at det var tid til at skrive om min fantastiske organisation. Jeg skylder dem så meget, og jeg er meget taknemlig over at blive en del af Rotary netværket.  

Rotary Youth Exchange er en organisation, som sender unge ud i hele verden. Men Rotary konceptet er helt anderledes end andre udvekslingsorganisationer som Explorius, EF etc. For at blive en rotary udvekslingsstudent, skal man ansøge i en Rotary klub, og de fleste byer har en klub fx Holte Rotary, Virum Rotary osv. Hver klub modtager cirka 10 ansøgninger, og det er derfor, man bliver "udtaget" til at blive en Rotary udvekslingsstudent. Man ofte bliver kaldt til samtale, og så bedømmer de dig ud fra samtalen, om du er moden, ansvarlig og er selvsikker - i mit tilfælde, blev jeg kaldt til samtale i KBH. Bare rolig! det er faktisk ikke så svært, man skal bare vise, hvem man er og svare på nogle spørgsmål. Man kan godt ansøge i flere klubber, man skal bare lige huske at skrive det i ansøgningen. Noget andet med Rotary er, at du skifter familie 3-4 gange, da det er en del af Rotary Youth Exchange programmet. Jeg ser det som et plus, da jeg synes, det er spændende og udfordrende men samtidig meget lærerigt at bo hos flere familier. Du kan heller ikke vælge, hvilket land du vil til med Rotary, men du kan selvfølgelig ønske. Man skal ønske 5 lande i prioriteret rækkefølge. 

Jeg valgte:
1.      USA - min drøm 
2.      Canada - jeg elsker naturen og at stå på ski
3.      Argentina - jeg vil rigtig gerne kunne tale flydende spansk, og det er et dejligt land!
4.      Australien - så anderledes natur og dyreliv
5.      New Zealand - Smuk natur og dejlige mennesker.
(Faktisk ændrede jeg USA til nr. 2. og Canada som nr. 1, men det er en lang historie!)

Så hvis man vælger Rotary programmet, er det fordi, man har lyst til at opleve en ny kultur, fordi det er ikke sikkert du kommer til dit første land, du har ønsket. Mange unge vælger USA, og derfor er det ikke alle, som får chancen for at komme til USA. Men til gengæld får man et år, man aldrig vil glemme. Derfor skal man være fleksibel og tilfreds med, hvad man får. Den fede del ved RYE (Rotary Youth Exchange) er at, man får lommepenge og et netværk.     

Tjek tjekkesiden ud: http://www.rotary-yep.dk/


Ingen kommentarer:

Send en kommentar